.
.
.
.
Első hét: Tanuljunk imádkozni Máriával – Mária házában
KÉRÉS: Uram Jézus, Mária, tanítsatok engem imádkozni!
1. nap „Miatyánk” Máriával mondogassam, Máriával beszélgessek arról neki mit jelent ez a szó. Figyeljem meg Mária bizalmát és belső szabadságát, ahogy beleveti magát az Atya karjaiba
2. nap „Jöjjön el a Te országod, Szenteltessék meg a Te neved!” Vagy máshogy fordítva: „Urunk, hozd el a Te országod, tedd szentté a Te neved, tedd meg, hogy minden nép elismerje a Te szent-voltodat!”. És a negyedik kérést máshogy fordítva: „A Te országod kenyerét akarom enni, a Te országod várásából akarok élni!” — A fiatal Mária várja Isten országának eljövetelét. Az Egyház korszakában Mária együtt imádkozik velünk Fia eljöveteléért, hatalommal és dicsőséggel. Figyeljem meg Mária reményét és bátorságát, ahogy imádságával a jövőbe tekint!
3. nap „Legyen meg a Te akaratod” Ez a Fiú legbensőbb imája, és ez Mária legbensőbb imája is. Az igenje, ami mindent átfog, megalapoz és beteljesít. Figyeljem meg Mária igenjének osztatlanságát, átadottságát!
4. nap „És bocsássd meg az emberek vétkeit, és add meg nekik hogy ők is képesek legyenek megbocsátani! És én is mindent előre megbocsátok, amit a fiam ellen el fognak követni!” Figyeljem meg, hogy a bűntelen Mária milyen együttérző a bűnössel, a bűn áldozatával, és főképp a vétkezhetetlen Istennel, akinek tervét a bűn széttiporja!
5. nap „Szabadíts meg a gonosztól!” Mária nem naivan, hanem az Atyára hagyatkozva néz szembe a gonosz misztériumával. Figyeljem meg, hogy ez a törékeny leány, milyen hatalmas a gonosz elleni harcban!
6. nap Magnificat (Lk 1,46-55) Máriával imádkozzam a magasztalás éneket. Engedjem, hogy hasson rám Mária éneke, magasztalása, szívem mélyéről akarjak egészen szabadon kapcsolódni a dicsőítéséhez!
Második hét: Szövetségkötés a csoporttal, szövetségkötés Máriával – Mária házába
KÉRÉS: Uram Jézus, Mária, tanítsátok nekem a szövetség lelkületét!
(Az imádság mint a szövetség „belső élete”)
1. nap Képzelet imája.
Az egész csoporttal együtt vagyunk Mária házában, és ennek a lelkigyakorlatnak az idejére szövetséget kötünk. Nem szerződést, nem üzletelünk vele, nem feltételek és konkrét ígéretek itt a fontosak – hanem a tőlem telhető elköteleződés egymás iránt erre a pár hétre.
2-6. (7.) nap Imádság egymásért. A következő lehetőségekből lehet választani:
Ima a másikért – lehetőségek
Mi: Jézus új családja – – Mk 3, 31-35 – Biblikus ima
A viharban találkozunk Jézus nagyságával – Mk 4, 35-41 –Biblikus ima
Kapcsolatunk története – Képregényima
A másik élete – Ima rajzzal
Együtt Mária házában – Ima belső képpel
Ima önmagamért – a lelkigyakorlatomért
1. Mária házában vagyunk. Mária is itt van. Ő egészen hiszi Isten jelenlétét. Helyettem is hiszi-tudja, hogy Isten engem vezetni akar.
2. Imabeszélgetés Máriával. Elmondom neki, hogy miért kezdem el a lelkigyakorlatot, mit szeretnék stb. Ő szeretettel hallgat meg, ért engem, velem érez. Nem tanít, de megáld engem.
3. A társak imája. Most érzékelem, hogy a többiek is itt vannak a Házban: a lelkigyakorlatos csoport tagjai, a háttérimádkozóim. Mind egyenként is imádkoznak értem, megáldanak engem.
4. Imabeszélgetés Jézussal.Végül megjelenik az Úr, és Mária odavezet hozzá.
Az első két hét anyaga nyomtatható verziója letölthető innen.
Az első két hét bevezetőjének hangfelvétele itt hallgatható meg.
Továbbá érdekes lehet meghallgatni a Miatyánk tavalyi kommentárját itt, illetve Adrienne von Speyr Mária-könyvének kommentárját itt. (Az Úr szolgálóleány 01, 02, 03 stb.)
Harmadik hét: Mária házának légköre.
KÉRÉS: Uram Jézus, Mária, segítsetek, hogy megismerjem a názáreti otthon belső világát, légkörét, „illatát”!
A hét elején Mária gyermekkorával foglalkozunk. Még nem a názáreti otthon a helyszín, de olyan témákat veszünk, melyek a későbbi Máriát, az általa megformált otthonosságot, a názáreti otthon légkörét meghatározták
1. nap: Szent Anna – képmeditáció. Az Istenszülő édesanyja a szent csend fontosságára figyelmeztet minket.
Nem némaságról van szó, hanem olyan szent hallgatásról, mely tisztelettel veszi körül az isteni cselekvést, mely szívében őrzi az Isten által kinyilatkoztatott titkokat. Anna egy bűntelen gyermek hívő anyja. Nem tudjuk Isten mennyit tárt fel előtte Mária személyének misztériumából, de ezen a képen azzal tanúskodik Isten iránti hűségéről, hogy a szent csend fontosságára figyelmeztet minket. Ez a csend lesz később a názáreti otthon légköre, ebben a csendben növekszenek benső érzékeink, melyekkel a hit belső világát megismerhetjük. Ez a csend az előszobája annak, hegy érzékelni tudjuk Mária hitének illatát.Mária születése. Jézus születése is rejtettségben történik. Mária születése rejtettségével ennek előkészülete. Isten a világ elől elrejti e bűntelen kezdetet. Szent Anna a kezünkbe adja e gyermeket. Érezzem ennek a kisbabának az illatát – mint ahogy majd karácsonykor Mária gyermekének illatát érezhetem.
2. nap: Mária születése. Jézus születése is rejtettségben történik. Mária születése rejtettségével ennek előkészülete. Isten a világ elől elrejti e bűntelen kezdetet. Szent Anna a kezünkbe adja e gyermeket. Érezzem ennek a kisbabának az illatát – mint ahogy majd karácsonykor Mária gyermekének illatát érezhetem.
3. nap: Mária neve. Mária neve titokzatos, jelentése bizonytalan . A héber eredeti többféle tőből is eredhet, de az is lehet hogy a környező népek valamelyikétől átvett név. Legelterjedtebb értelmezései: „tenger csillaga”, „tenger mirhája”, „keserűség”, „a szeretett (személy)”. A név titokzatossága lehet annak az elmélkedésnek kiindulópontja, mely Mária személyének titokzatosságát akarja befogadni. Ugyanakkor ez a világon a leggyakoribb keresztnév – Mária titkos jelenléte így is „átéri” az emberiség egészét.
4. nap: Mária gyermekkora, várakozása arra, hogy Isten közölje vele az Ő akaratát. Mária még nem mondta ki igenjét, de személyiségét már formálja ez a készülődő igen. Idézzem fel gyermekkori emlékeimet, ahogy akkor a felnőtt életemre gondoltam, a jövőmről ábrándoztam. Gyermekként a jövő hívogató titok – ugyanakkor félelmetes is lehet. Szemléljem a tiszta lelkű leányt, akiben ott a bizalomteljes ráhagyatkozás Istenre
5. nap: Angyali üdvözlet – Lk 1, 26-38
6. nap: Angyali üdvözlet – Ismétlés
A harmadik hét anyaga nyomtatható verziója letölthető innen
December 16. után a csoportok ritmusa eltérő.
A hétfői és keddi csoportok most végzik el az otthonról való elmélkedéseket, a csütörtökiek ezt karácsony után fogják.
Elmélkedések az otthonról
KÉRÉS: Mária, segíts, hogy mélyebben megértsem az „otthonosság misztériumát”!
Elmélkedések az otthonról – 1. nap: Az otthon – Elmélkedés Kentenich atyával
„Miben áll az otthon lényege? Hogy gyorsabban célhoz érjünk, ide állítom az elejére az otthon meghatározását, majd megpróbálom elmagyarázni. Van, aki szerint: az otthon alatt a fizikai, szellemi, lelki életterünk azon részét értjük, ahol elrejtettséget/biztonságot kapunk és adunk, mely egyúttal jelképe az Istenben való elrejtettségnek/biztonságnak is. (…)
Jelenítsék meg maguknak egy pillanatra az otthonukat. Képzeljék azt, hogy külföldön vannak. Mi ébred fel Önökben, ha az otthonukra gondolnak? Egy térség. Egy hely. Ha vidékiek, akkor talán egy ház a fenyőfák alatt, a fák között ennyi meg ennyi saját földtől övezve. Ha városi vagyok, milyen az otthon-élményem helye? Egy csomó lelki érzelem, lelki érték ébred fel bennünk, ha az otthonunkra gondolunk. Abban áll az otthon eredetisége, hogy ott lelki élményeket éltünk át. Lelki élmények nélkül nincs otthon, vagy nincs mélyreható otthon, nincs mélyen megragadó otthon. Vagyis az otthonom, a házam fekhet akár sivár vidéken is, az otthon az ott átélt lelki élmények miatt szól hozzám. Lehetséges, hogy világjáró utazásaim során számtalan sok csodálatos helyet éltem át, melyek bensőleg megihlettek és lelkesedéssel töltöttek el, mégsem lettek az otthonommá. Mi az oka ennek? Hiányoznak a lelki élmények.”
„Egy igazi otthon állandóan szól hozzánk, amint beszélünk róla. Amint megjelenik előttem az otthonom képe, már emlékezem is mindazokra, akikkel felnőttem: apára, anyára, testvérekre, barátokra, szomszédokra, akik mindig ott voltak. Ez az emlékezés meleg érzéseket ébreszt a lelkemben. Ott állnak előttem mindazok, akik valami jót okoztak nekem, és azok is, akik fájdalmat, jóllehet jót akartak nekem. A meleg érzések tehát kapcsolatban vannak az otthon-tudattal, az otthon-élménnyel.
Ha például külföldön élek és az idegen nyelvet kitűnően elsajátítottam, akkor az otthonra való emlékezés megszólaltatja bennem az anyanyelvet, és szól hozzám. Mi mindent megmozgat bennem az anyanyelvem, mennyi örömet és fájdalmat!
Otthon-élmény nélkül az ember az élet csavargója marad, nemcsak a férfi, hanem főleg a nő. A mai ember otthontalanságának a gyökere az otthon-élmény hiánya. Akkor is ez a helyzet, ha a modern ember saját helyeket birtokol, akkor sincs gyakran otthona, mert hiányoznak az otthon-élmények.”
„Az otthontalanság a mai kultúra mag-problémája, a mai kultúra árnyoldala. Ezért az otthon-teremtés jelenti a nagy feladatot, melyet az egész vonalon meg kell oldanunk. Nem oldja meg a problémát, ha egyedül Istenben keressük az otthonunkat. Hanem arra van szükség, hogy az emberek számára konkrét földi helyen, és emberek szívében készítsünk otthont. Csak ez után lesz a természetfeletti otthon-élmény egészséges; csak így markol bele az érzületbe.”
„A katolikus vallás az otthon vallása. Ezt kell begyakorolni, élményszerűen. Nem elég tudni, hogy mi keresztények testvérek vagyunk. Nevelőként meg tudom-e tenni, hogy Istent apaként mutatom be? De akkor az én saját életemet is eszerint kell alakítanom.”
Elmélkedések az otthonról – 2. nap: Életem legfontosabb „otthon-élményei”
Életem mely helyszíne voltak igazi otthonok számomra? Ez lehet akár egy olyan otthon is, amiben csak egyszer jártam, de az otthonossága nagyon megfogott. Kik voltak életemben, akik leginkább tudtak otthont teremteni, az otthonosság légkörét megteremteni? Mi tette őket erre képessé? Milyen gesztusaikra, szokásaikra emlékszem? Mik azok a kisebb-nagyobb jelentőségű dolgok, amik otthonossá tesznek számomra egy lakást, egy házat? Milyen tárgyak, szokások, illatok stb.?
Milyen érzések ébrednek bennem, ha életem otthon-élményeit mélyebben felidézem. Ezek lehetnek akár fájdalmas érzések. Sok otthont elveszíthettem már életemben. Vagy azt a személyt, aki az otthonosság élményét meg tudta adni. De lehetnek ezek az élmények erőt adók, reményt ébresztők. Merjek bele menni ezekbe az érzésekbe – majd menjek Mária házába, és figyeljem meg ezt az otthont, figyeljem meg Mária hogyan tud otthonosságot teremteni ebben a Házban. Végül beszélgessek vele minderről, éljem át, hogy az Ő háza igazi belső otthonom lehet.
Elmélkedések az otthonról – 3. nap: Mostani otthonom – Rajzima.
Rajzoljam le az otthonom. Rajzoljam bele azokat a részleteket, amik számomra ezt az otthont otthonossá teszik. Ha kész a rajz, meséljem el Máriának, mi is van a képen. Aztán rajzoljam be a rajzba Máriát. Figyeljem meg, ahogy az Ő jelenléte átformálja az otthonom légkörét. Kérjem azt a kegyelmet, hogy lehessek az otthonomban az otthonosság megteremtője, szabad formálója, növekedésének ismerője, az otthon napja, fénye, melegsége!
A három nap leírásának nyomtatható verziója innen tölthető le
December 21-26.
December 21. – Ismétlés (amit ismételni szeretnék az elmúlt napok imáiból)
December 22. – Lk 1,39-45 (Ez a napi evangélium)
Kérés: Mária, mutasd meg nekem a Te örömöd, hited Isten-tapasztalatod légkörét, illatát!
Erzsébetet eltölti az öröm, amint meghallja Mária köszöntését. Ez az öröm a Szentlélek műve – mégis jogos azt megkérdezni: vajon Mária hangjában, gesztusaiban mi volt az, amit Erzsébet úgy érzékelt, hogy az segített ezt az örömet befogadni. A képzelet imájával figyeljem meg, milyen légkört “hoz magával otthonról” Mária. Mi az a kisugárzás, ami hat Erzsébetre – szavak nélkül is. Hogyan tudja befogadni Erzsébet Mária hitének, igenjének, Isten-tapasztalatának “illatát”, és hogy hogyan tölti el Erzsébet lelkét, életét, otthonán ez az illat. Kezdeményezzek beszélgetést velük ezekről, és akarjam én is befogadni mindezt a lelkembe, az életembe, az otthonomba.
December 23. – József és Mária első beszélgetése a gyermekről
Kérés: Mária, József! Mutassátok meg nekem a Ti közös örömötök, hitetek, Isten-tapasztalatotok légkörét, illatát!
Jézus születésének történetét Lukács illetve Máté evangélium különbözően írja le, mert egész más nézőpontból szemlélik az eseményeket. Ezért nem tudjuk rekonstruálni, hogyan zajlott le az a beszélgetés, amikor Mária és József tisztázták egymás előtt, hogy mit tudnak a gyermekről, a Szentlélektől való fogantatásáról, Isten terveiről. A képzelet imája mégis segíthet közelebb kerülni ahhoz a közös hithez, mely ebben a beszélgetésben világosabbá vált, erősödött, tisztult. Így akarjak közelebb kerülni ahhoz is, ahogy összeköti őket Isten velük kapcsolatos terve, ahogy ilyen értelemben közös az örömük, hitük, Isten-tapasztalatuk.
December 24. – Urunk születése (Szent Ignác lelkigyakorlata alapján)
Kérés: Add meg Uram, hogy a betlehemi barlang minden szegénységében, látszólagos idegenségében a földre költöző mennyei otthonosságot érzékeljem!
„Az előkészítő ima. Kegyelmet kérek Urunktól, Istenünktől, hogy minden szándékom, cselekedetem és működésem kizárólag az ő isteni Felségének szolgálatára és dicsőítésére irányuljon
Első előgyakorlat: a történet, és pedig itt az, hogyan hagyta el Nagyasszonyunk Názáretet áldott állapotának kilencedik hónapjában, szamáron ülve, – mint jámborul hihetjük, – és Szent József és a szolgáló tinót vezet, hogy Betlehembe menjenek megfizetni az adót, amelyet a császár azokra a vidékekre rárótt.
Második előgyakorlat: helyzetkép alakítása: látom a színteret. Itt néznem kell a képzelőtehetség látásával az utat Názáretből Betlehemig, figyelve annak a hosszúságát, szélességét és azt, vajon sima-e az az út avagy völgyeken vagy lejtőkön vezet-e keresztül. Hasonlóképpen megtekintem a helyet vagyis a születés barlangját, hogy az milyen tágas, milyen szűk, mily alacsony, milyen magas és miképpen volt berendezve.
Harmadik előgyakorlat: kérem azt, amit elérni akarok. (Itt eltérünk Szent Ignáctól) Kérnem kell, hogy a betlehemi barlang minden szegénységében, látszólagos idegenségében a földre költöző mennyei otthonosságot érzékeljem!
Első pont: Látom a személyeket, vagyis Nagyasszonyunkat, Szent Józsefet, a szolgálót és a kisded Jézust, miután megszületett, mégpedig úgy, hogy szegény és méltatlan szolgává teszem magamat, és nézem és szemlélem őket és minden lehető készséggel és tisztelettel szolgálok nekik nehézségeikben, szükségükben, mintha tényleg jelen volnék; majd magamba tekintek, hogy valami hasznot merítsek.
Második pont: Figyelem, észreveszem és átelmélkedem mindazt, amit a személyek beszélnek, és azt magamra vonatkoztatva valamelyes hasznot merítek. Harmadik pont: Nézem és megfontolom, amit tesznek, vagyis az utazást, fáradozást, hogy az Úr a legnagyobb szegénységben szülessék, és hogy annyi fájdalom, éhség, szomjúság, hőség és hideg után, igazságtalanságok és gyalázatok után végre meghaljon a kereszten és mind ezt érettem teszi.
Azután magamba tekintek, hogy valamilyen lelki hasznot merítsek. Az elmélkedést ima-beszélgetéssel végzem be, mint az előző szemlélődésnél, és elmondom a Miatyánkot.”
December 25. – A gyermek illata.
Kérés: Uram Jézus, add meg hogy jobban megismerjelek Téged! Mária, Jézus, mutassátok meg nekem a köztetek kezdettől meglevő összhangot, Mária anyai szeretetének belső világát!
Betlehemben vagyok, a születés barlangjában. Szemlélem Máriát a gyermekkel. Mária kezembe adja a gyermeket. Minden érzékszervemmel érzékeljem a gyermeket, lássam az újszülött arcát, kezecskéjét, halljam a hangját, érezzem a bőrének puhaságát, érezzem a baba illatát. Beszélgetek Máriával a gyermekről.
December 26. – A gyermek illata. Ismétlés
A december 21-26 közötti anyagok nyomtatható verziója letölthető innen.